روضههای «عاشورا» روی نتهای «پیانو»/ این تکنوازیها حرف دارد.
1 min read
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد هنر عرصه تولید آثار موسیقایی مرتبط با مضامین و رویدادهای مذهبی و اعتقادی همواره جزو پرطرفدارترین و در عین حال پرچالشترین عرصههای فرهنگی هنری کشورمان بوده است که طی سالهای متمادی دوشادوش سایر فعالیتهای فرهنگی هنری مرتبط با این موضوع مورد توجه مخاطبان و هنرمندان قرار گرفته است.
تولیدات این حوزه اگر چه همواره در معرض اتهامهای فراوان از جمله «سفارشی بودن» قرار داشتهاند اما به دلیل حس و حال موجود در آنها که برگرفته از باورها و اعتقادات نهفته در ضمیر بسیاری از مخاطبان بالقوه است، در اغلب موارد فعالیت در حوزه را با استقبال هنرمندان مواجه کرده است.
همزمان با ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) بر آن شدیم تا بار دیگر با نگاهی اجمالی به تولیدات موسیقایی مختلف مرتبط با قیام عاشورا در کشورمان در قالبهای گوناگونی چون آلبوم، موسیقی متن فیلم و سریال، اجرای زنده و مواردی از این دست داشته باشیم.
در سیامین قسمت از سلسله گزارشهای «روایت مهر از نواهای عاشورایی» به سراغ آلبوم «فراقی» و مجموعه تک آهنگهای بی کلام بردیا صدرنوری نوازنده پیانو و آهنگساز رفتیم که طی سالهای گذشته به تناوب سالهای مختلف به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) در قالب تکنوازیهای پیانو پیش روی مخاطبان قرار گرفته بود؛ آثاری که در میان سایر تک آهنگها و ملودیهایی که توسط هنرمندان در این زمینه و موضوع تقدیم شنوندگان شد، دربرگیرنده حس و حال متفاوتی بود که پیش تر بزرگانی چون مرحوم جواد معروفی و سایر نوازندگان و آهنگسازان مطرح موسیقی کشورمان در این حوزه تولید و نشان دهنده قابلیتها و ارزشهای موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک برای پرداخت به آثاری از این دست شد. شرایطی که بدون تردید حضور این هنرمندان دغدغه مند میتواند در حوزه توجه به موضوع کیفیت نقش مؤثری را ایفا کند.