مرداد ۲۷, ۱۴۰۱

پایگاه خبری اقتصاد هنر

گذری به هنر ایران با رویکرد اقتصادی

افزایش ۴۰ درصدی آثار چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر/ سهم چشمگیر بانوان هنرمند

1 min read

دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی آثار رسیده به این رویداد نسبت به دوره قبل گفت: در این دوره از جشنواره تعداد ۲ هزار و ۵۶۰ هنرمند زن حضور داشتند که در مقایسه با تعداد آقایان عدد قابل توجهی است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد هنر،نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر صبح امروز (سه‌شنبه ۱۲ بهمن ماه) با حضور سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره و امیر راد دبیر هنری این رویداد در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

میرهاشمی گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر به واسطه موضوعات و بخش‌های متنوعش با گستره وسیعی از هنرمندان و آثار تولید شده مواجه است و تعامل دارد و به همین سبب است که از جایگاه بسیار بالایی در رویدادهای تجسمی کشور برخور است.

وی افود: تاکید و تعمق به پایه‌های پژوهشی این رخداد می‌تواند آن را به یکی از یک جشنواره های استاندارد و تراز هنرهای تجسمی کشور با معیارهای فراملی نزدیک کند.

هرچه بیشتر تلاش کنیم که جشنواره هنرهای تجسمی در جامعه شناخته‌تر شود باعث رشد سلیقه و بالا رفتن سلیقه عموم مردم خواهد شد و این رشد و افزایش نگاه و سلیقه مردم باعث خواهد شد جامعه ما هر اثر و کیفیتی را نپذیرد و این خود ایجاد رشد می‌کند. امیدوارم تلاش ما در جشنواره فجر بتواند به این مهم دست پیدا کند تا اثرگذاری مستقلی را در جامعه داشته و شاهد باشیم

تفاوت‌های دوره چهاردهم با ادوار پیشین

میرهاشمی درباره تفاوت‌هایی که در جشنواره چهاردهم تجسمی فجر نسبت‌به ادوار قبلی وجود دارد یادآور شد: در این دوره سعی کردیم با بررسی سیزده دوره گذشته فراز و فرودهای تمامی رشته‌ها را در نظر بگیریم و بر اساس همین فراز و فرودها و خروجی‌هایی که داشتیم به جمع‌بندی جدی در شورای سیاست‌گذاری و در شورای برگزاری پرداختیم.

وی ادامه داد: همچنین طی بحث و نشستی که با دبیران این رویداد داشتیم تلاش‌مان بر آن بود تا جشنواره را نسبت‌به موضوعات و نوع برگزاری که تا کنون نسبت‌به آن کمتر توجه شده بود نزدیک کنیم. بر اساس بررسی جدی ادوار مختلف این رویداد را در دستور کار قرار دادیم و در این مسیر با دبیران هنری ادوار گذشته جلسه‌ای برگزار کردیم. آنها نیز از دوره‌ اول تا دوره سیزدهم نکاتشان را مطرح کردند. این اتفاق بسیار خوبی بود که با همراهی و همدلی که در این حوزه اتفاق افتاد به ما کمک بسیار زیادی خواهد کرد تا در تحقق اهداف کلان جشنواره با نگاه وسیع‌تر و علمی‌تری گام‌های خود را برنامه‌ریزی کنیم.

دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به انتشار فراخوان این رویداد و آغاز فعالیت دبیرخانه به شکل جدی از مهر ماه ۱۴۰۰ گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده رشته‌های ۱۰‌گانه‌ای را برای جشنواره تجسمی فجر تعریف کردیم و برای هر رشته یک دبیر و سه داور پیش‌بینی شد.

تمرکززدایی چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر وجه تمایز با دوره‌های گذشته است

همچنین علاوه‌بر رشته‌های ۱۰گانه، چهار رشته جنبی و ویژه نیز در نظر گرفته تا به واسطه آنها بتوانیم خلأهای هنری خود را در گستره نگاه هنرهای تجسمی در تمامی بخش‌های عمومی جامعه پوشش داده و کامل کنیم. در بخش طوبای زرین بخش ایثار و فداکاری و موضوعاتی مانند نیروهای جهادی، مدافعان سلامت و مقابله با کرونا، بخش آتش‌نشانان را در حوزه‌های اجتماعی و ایثارگری محور فعالیت خود قرار دادیم

وی خاطرنشان کرد: موضوع پژوهشی‌ای که از قبل درباره برگزاری آن گفت‌وگو شده بود بحث آیینه در آیینه بود که به‌عنوان بخش جنبی جشنواره مدنظر قرار گرفت. اگر بتوانیم بحث‌های پژوهشی و دامنه‌داری را به بهانه این رویداد استمرار دهیم طبیعتاً به رشد جشنواره کمک کرده‌ایم.

میرهاشمی خاطرنشان کرد: همچنین بخش مقالات را سعی کردیم فعال و پویا مد نظر قرار دهیم چرا که هر جا نگاه پژوهشی محور فعالیت ما باشد و بحث‌های علمی را پیش می‌بریم نیازمند اشاعه آنها هستیم. اگر رشد کیفی جشنواره را در ادامه مسیرش خواستاریم باید به بحث پژوهشی نگاهی جدی داشته باشیم و آن را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مباحثی که هر ساله جشنواره پیگیری می‌کند ادامه دهیم.

تمرکز زدایی از جشنواره با بخش «تجسم هنر»

میرهاشمی در ادامه این نشست تاکید کرد: یکی از موضوعات و بحث‌هایی که برای ما بسیار قابل اهمیت بود و نیاز بود در راستای بحث تمرکززدایی نسبت‌به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم بخش «تجسم هنر» بود که سعی کرده‌ایم در ارتباط با ادارات‌کل استانی در سطح کشور با مشورت آنها هنرمندانی را به‌عنوان مدیران هنری معرفی کنند و ما براساس سابقه و رزومه یک نفر را از هر استان به‌عنوان مدیر هنری استان برگزیدیم و به کمک او و با مدیریت او در تمامی استان‌ها بحث جشنواره تجسمی فجر را شاهد خواهیم بود.

چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر از نگاه آمار

میرهاشمی در بخش دیگر این نشست به ارائه آمار حاضر در جشنواره پرداخت و گفت: مجموعا چهار هزار و ۳۴۵ هنرمند با ۱۰ هزار و ۸۶۲ اثر در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند که این رقم رشد ۳۴ درصدی تعداد شرکت‌کنندگان و رشد ۴۰ درصدی تعداد آثار را نسبت به دوره قبل نشان می‌دهد.

وی سپس در ارائه ریز آمار جشنواره خاطرنشان کرد: در بخش نقاشی سه هزار و ۲۴۰ اثر از سوی هزار و ۳۱۷ هنرمند، در بخش عکاسی ۲ هزار و ۳۳ اثر از سوی ۸۴۷ هنرمند، در بخش گرافیک هزار و ۱۴۹ اثر از سوی ۴۸۶ هنرمند، در بخش تصویرسازی هزار و ۱۲۰ اثر از سوی ۴۶۱ هنرمند، در بخش خوشنویسی ۷۲۰ اثر از سوی ۳۲۹ هنرمند، در بخش نگارگری ۶۰۰ اثر از سوی ۳۱۰ هنرمند، در بخش هنرهای جدید ۳۴۶ اثر از سوی ۲۰۱ هنرمند، در بخش کاریکاتور ۴۶۹ اثر از سوی ۱۸۵ هنرمند، در بخش مجسمه ۳۲۷ اثر از سوی ۱۷۹ هنرمند و در بخش سرامیک ۱۲۵ اثر از سوس ۶۷ شرکت‌کننده به چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر ارائه شده است.

وی در ادامه با اشاره به آنکه در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر همچنین تعداد ۲ هزار و ۵۶۰ هنرمند زن حضور داشتند که در مقایسه با تعداد آقایان (۱۷۸۵) عدد قابل توجهی است اظهار داشت: تعداد شرکت‌کننده‌ها از سایر استان‌ها ۲ هزار و ۸۷۲ نفر و از استان تهران هزار و ۴۷۳ نفر است. بر اساس این آمار استان تهران سهم قابل توجهی از شرکت‌کنندگان را از میان سایر استان‌ها به خود اختصاص داده است.

جشنواره چهاردهم، پلی میان شیوه‌های برگزاری گذشته و آینده جشنواره تجسمی فجر

امیر راد دبیر هنری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه این نشست خبری گفت: امسال در جشنواره، بخش کیوریتوریال داریم که بتوانیم در دوره‌های بعدی تمرکز ویژه‌تری بر هنرهای معاصر داشته باشیم، در واقع دوره چهاردهم، پلی میان شیوه‌های برگزاری گذشته و آینده جشنواره فجر است.

وی ادامه داد: در این بخش که عنوانش «کاتب» است، از جمشید حقیقت‌شناس به عنوان کیوریتور دعوت شده است. در بخش نظامی گنجوی، چند پروژه جانبی داریم و تلاش کردیم به پروسه رسانه‌های جدید بپردازیم. بخش نظامی گنجوی، یکی از بخش‌هایی است که زمان‌بر است و تمرکز بر آن را بیشتر خواهیم کرد.

چیدمان آثار در جشنواره تجسمی فجر همیشه مشکل بوده است

راد با بیان آنکه چیدمان آثار در جشنواره تجسمی فجر همیشه یکی از مشکلات این رویداد به شمار می‌رود یادآور شد:. این جشنواره همیشه رسانه‌محور بوده و فضاسازی در کل جشنواره به راحتی رخ نمی‌دهد، به همین دلیل در چیدمان تلاش کردیم به فضاسازی کلی توجه شود. در همین راستا، به فضای جشنواره و نسبت آثار با هم توجه شده است و مجموعاً کل چیدمان بر اساس فضای هنری است.

دبیر هنری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: در بخش مقالات، ۱۵ مقاله به ۱۴ نفر سفارش داده شده چراکه به لحاظ تخصص افراد نمی‌شد همه مقالات در یک دایره موضوعی قرار بگیرد اما به چند بخش تقسیم شده است.

نکوداشت هنرمندان فقید حوزه تجسمی در جشنواره چهاردهم

راد از برگزاری ۲ نکوداشت در جشنواره خبر داد و گفت: متأسفانه کرونا سبب شد برخی از هنرمندان را از دست بدهیم و به همین دلیل از دو هنرمند تجلیل می‌کنیم. نکوداشت علی‌اصغر کفشچیان مقدم و کامبیز درم‌بخش که بر اثر کرونا از دنیا رفتند، برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.