تیر ۱, ۱۴۰۱

پایگاه خبری اقتصاد هنر

گذری به هنر ایران با رویکرد اقتصادی

انجمن مدیران تولید زیر چتر تهیه‌کنندگان

1 min read

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد هنر، انجمن مدیران تولید یکی از مهمترین صنوف سینمای ایران است که متاسفانه در سال‌های اخیر مدیریت آن، در دست عده‌ای قلیل دست به دست شده و می‌شود. این شرایط البته نه تنها در انجمن مدیران تولید که در بسیاری از انجمن‌های سینمایی وجود دارد و صنوف سینمایی رسما کارایی خود را به عنوان جایگاه مطالبه‌گر، از دست داده و به بنگاه‌های عضویت به ازای دریافت حق عضویت تبدیل شده‌اند.

شاید این پرسش مطرح باشد که انجمن مدیران تولید و در کل مدیران تولید چه نقشی در تولید سینمای ایران ایفا می‌کنند؟ و در مجموع انجمن مدیران تولید در اصل و اساس چه کارایی دارد.

براساس اعلام انجمن مدیران تولید سینمای ایران، این صنف، یک تشکل صنفی ، غیر سیاسی و غیر انتفاعی است که با هدف اطلاع‌رسانی و ایجاد روابط سازنده میان اعضا شکل گرفته‌است. مدیریت تولید، نقش ممتازی در برآورد سرمایه‌گذاری و چگونگی هزینه کرد آن از ابتدا تا انتها دارد و هر اندازه مدیر تولید در سینما دارای تجربه، دانش، برنامه‌ریزی و مدیریت بهتری باشد طبعا نتایج اقتصادی ثمربخش‌تری به تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار خواهد رسید.

به عبارتی مدیریت اقتصادی در کنار برنامه‌ریزی دقیق برای تولید، کار مدیران تولید است و این امر به عنوان اساس ساخت یک اثر سینمایی محسوب می‌شود.

مدیریت تولید از نگاه دیگری نیز اهمیت دارد. کسی که متقاضی تهیه‌کنندگی است به حتم باید در بخش مدیرتولیدی سبقه فعالیت داشته باشد؛ هرچند در سال‌های اخیر آقازاده‌هایی بدون گذران این مرحله و دیگر مراحل اشاره شده در صنف تهیه‌کنندگی، وارد این عرصه شده و امروز کارت تهیه‌کنندگی دارد.

در اعلام شرایط جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما آمده است:

مدرک تحصیلی مرتبط با سینما حداکثر ۲۵ امتیاز
سابقه سرمایه‌گذاری در آثار سینمایی حداکثر ۲۵ امتیاز
سابقه کارگردانی یا مدیریت تولید در آثار سینمایی، نمایش خانگی و تلویزیونی حداکثر ۲۰ امتیاز
سابقه مدیریت در امور فرهنگی و سینمایی حداکثر ۲۰ امتیاز
انجام مصاحبه حضوری توسط تهیه‌کنندگان حداکثر ۱۰ امتیاز

حداکثر امتیاز کسب شده برای تهیه کنندگی باید ۱۰۰ امتیاز باشد و بر این اساس، ۲۰ درصد مسیر رسیدن به تهیه کنندگی از مجرای مدیریت تولید می‌گذرد.

اخیرا انتخابات انجمن مدیران تولید برگزار شد. بر اساس این انتخابات، علی قائم مقامی (تهیه کننده) با ۹۸ رای، محمدرضا منصوری با ۹۵ رای، جلیل شعبانی با ۶۵ رای، مهدی بدرلو با ۶۰ رای، کامران حجازی با ۵۹ رای، حسن مصطفوی با ۵۲ رای، حسن آقاکریمی (کارگردان و تهیه کننده) با ۴۷ رای به عنوان اعضای اصلی انتخاب شدند. همچنین محمد یمینی با ۴۴ رای و پیمان جعفری با ۳۷ رای به عنوان اعضای علی البدل هیات مدیره، یونس صباحی با ۶۱ رای بازرس اصلی، ناصر مقدس با ۳۲ رای به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.

هیات رئیسه این جلسه شامل جهانگیر کوثری(تهیه‌کننده)، امیرحسین شریفی(تهیه‌کننده)، محمد بانکی(تهیه‌کننده)، ناظر حسن توکل نیا (تهیه‌کننده)، منشی محمدرضا وزیری و مجید فردی انور بودند.

فارغ از برخی از این افراد که اخیرا در سینما و در بخش مدیران تولید و در مجموع در مدیریت تولید سبقه‌ای قابل توجه دارند از فعالیت برخی از منتخبان در سینما نیز سالیان سال می‌گذرد.

تعداد بیشترین آرا اشاره شده در حالی ۹۸ رای است که تعداد اعضایی که در سایت انجمن مدیران تولید به تصویر اشاره شده حدود ۸۰ نفر هستند و فهرست دقیقی از اعضای این انجمن در دسترس نیست. همچنین شرایط عضویت و میزان پرداختی حق عضویت نیز مشخص نشده‌است. الباقی اطلاعات درج شده در سایت انجمن مدیران تولید نیز مبهم است تا جایی که تلفنی برای تماس با این انجمن وجود ندارد.

اگر به عنوان ۸۰ نفری که به عنوان اعضای انجمن معرفی شده نگاهی بی‌اندازیم درمی‌یابیم که بیش از ۲۵ درصد از این افراد، امروز در حوزه کارگردانی و یا تهیه‌کنندگی فعالیت می‌کنند و اتفاقا برخی از این افراد مدت‌ها است که در این جایگاه نیز در سینما فعالیتی ندارد.

اگر مدیریت تولید را مدیر اقتصادی یک پروژه بدانیم چطور می‌توان از کسی که از آخرین فیلم تولیدی‌اش نزدیک ۲۰ سال می‌گذرد و همواره با سوار شدن بر عنوان همان فیلم، دست به مصاحبه با رسانه‌های مختلف می‌زند توقع داشته باشیم با مناسبات امروز سینمای ایران و مدیریت اقتصاد در سینما و تولید آشنا باشد؟ ایا این فرد اقتضائات سینمای دیجیتال، تولید، فناوری‌های نوین و تاثیر استفاده از نوآوری‌ها در تولید را که گاه به کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود دارد؟

به کسانی که بیشترین آرا را در انتخابات اخیر انجمن کسب کرده‌اند نگاهی بی‌اندازیم در می‌یابیم این افراد امروز بیشتر در حوزه تهیه‌کنندگی اقدام به حضور می‌کنند و حضور همزمان تهیه‌کننده و مدیر تولید در یک صنف، شائبه‌های بسیاری را در ورود قاعده‌مند مدیران تولید به صنف تهیه‌کنندگی ایجاد می‌کند.

چرا اصناف سینمای ایران از جمله انجمن مدیران تولید غربال نمی‌شود؟ چرا کسانی که در اصناف دیگر حضور می‌یابند در صنف انجمن مدیران تولید نیز اعمال نفوذ دارند؟ چرا باید یک کارگردان یا تهیه‌کننده درباره مدیریت تولید دخالت کند و این انجمن در اختیار این افراد باشد؟

اینها پرسش‌هایی است که برای آن پاسخی نداریم. وقتی حق ورود و عضویت در صنفی مانند تهیه‌کنندگی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و امرار معاش اصناف و مهمانی‌ها و جشن‌های آنها از طریق همین حق عضویت‌ها می‌گذرد نمی‌توان توقع داشت این اصناف به مطالبه‌گری بپردازند.

اصناف سینمایی امروز به محلی برای جمع آوری حق عضویت تبدیل شده‌اند و به نظر می‌رسد باید برای اصناف سینمایی از جمله مدیران تولید چاره‌ای اندیشیده شود.
منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.