شهریور ۲۹, ۱۴۰۱

پایگاه خبری اقتصاد هنر

گذری به هنر ایران با رویکرد اقتصادی

تهیه کنندگان کانون رسانه های دیداری گنجینه ای برای ساخت بهترین آثار در ژانرهای مختلف/ارتباط پلیس با تهیه‌کنندگان پررنگ تر از قبل می‌شود!

1 min read

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد هنر نیوز،اصولا ژانر پلیسی باتوجه به تنوع ماموریت های پلیس در هر کشوری می تواند دست مایه ی آثاری متفاوت در ساخت درام در مدیوم های متفاوت باشد اگرچه در سال های اخیر تلاش پلیس در ورود به ساخت آثار نمایشی قابل تحسین بوده است و برنامه سازان و تهیه کنندگان تلویزیون و سینما در این مسیر اقدامات قابل توجهی داشتند اما باید اذعان کنیم این اقدامات نتوانسته است همه ی آن چیزی باشد که در این ژانر پرمخاطب رسانه را ارضا کند.

در دیداری که خانواده سینما و تلویزیون با سردار حاجیان معاون اجتماعی ناجا داشتند مباحث مختلفی در این خصوص طرح و بررسی شد و طبیعتا موضوعی شد تا با برخی از حاضرین در جلسه به خصوص اعضای کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری گپ و گفتی داشته باشیم و ضمن تبیین و تشریح روند همکاری های پلیس و رسانه در آتی زوایای مختلف ساخت آثار در ژانر پلیسی را با مهدی فرجی،امیر پروین حسینی،سعید ابوطالب بررسی می کنیم.

مهدی فرجی: کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری دست در دست ناجا/ ناجا از ظرفیت تهیه کنندگان کانون استفاده بهینه می کند.

مهدی فرجی رئیس هیات مدیره کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری در خصوص دیدار با سردار حاجیان معاون اجتماعی ناجا گفت:جلسه بسیار مفیدی را پشت سر گذاشتیم و می توان گفت افق جدیدی در خصوص تولیدات پلیسی در این نشست مطرح شد و جالب این که سردار حاجیان نیز با رویکرد مثبت نگاه ویژه ای به همکاری با تهیه کنندگان و برنامه سازان در حوزه آثار پلیسی داشت و اتفاقا مباحثی که از سوی ایشان مطرح شد می تواند در ادامه این همکاری و همراهی به رشد کیفی و کمی تولیدات در عرصه آثار پلیسی که طبیعتا جزء ژانر های پرمخاطب در همه دنیا محسوب می شود بیانجامد.

مهدی فرجی افزود: افراد حاضر در جلسه که عموما از برنامه سازان و تهیه کنندگان رسانه بودند مطالب مهمی در خصوص ساخت آثار در این ژانر اشاره کردند و حتی درخواست هایی در این زمینه داشتند که با نگاه مساعد معاون محترم اجتماعی ناجا مواجه شد دیدگاه کلی ایشان بسیار همسو با تهیه کنندگان بود وحتی مقرر شد این جلسات به شکل فصلی برگزار شود تا با تعامل بیشتر به سمت تولیدات غنی تر و قوی تری در بحث آثار پلیسی برویم.

رئیس هیات مدیره کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری گفت: این کانون با ۴۰۰ عضو فعال که عموما از تهیه کنندگان با سابقه و کار بلد محسوب می شوند قطعا ظرفیتی است که نیروی انتظامی می تواند برای به تصویر کشیدن اقدامات ، فعالیت ها وماموریت های خطیر خود که عموما بر اساس ایجاد امنیت و آرامش برای مردم کشور است سود ببرد. طبیعتا در این تعامل دو سویه بین ما و ناجا همکاران من در این کانون می توانند در گونه های مختلف برنامه سازی از سریالها و تولیدات دیگر رسانه ای با معاونت اجتماعی ناجا همراه باشند و در حقیقت این گنجینه موقعیتی است تا نیروی انتظامی نیز با خیال راحت کارش را به دست کاربلدان و باتجربه های برنامه سازی بسپارد.

فرجی در پایان گفت: ما حصل جلسه بسیار مفید و موثر بود و تصورم بر این است که این دست جلسات میان کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری و ارگانهای مختلف می تواند فصل مشترکی باشد برای رسیدن به همکاری ها و همراهی های قابل قبول در آینده که بی شک محصول آن با استاندارد بالا می تواند در اختیار مخاطبان انواع مدیوم در رسانه های مختلف باشد.

سردار حاجیان سینما را هم راستای اهداف سازمانی پلیس در زمینه فرهنگی سازی عمومی دانسته و از اهالی فرهنگ و هنر خواست تا با حضور در بخش های تخصصی پلیس، به پژوهش در پرونده های موجود پرداخته و با تولیدات هنری سهمی در کاهش جرائم و نهایتا رسیدن به جامعه ای سرشار از آرامش و امید داشته باشند. ضمنا از موسسه فرهنگی هنری ناجی هنر به خاطر برگزاری این نشست تشکر و تداوم این جلسات را به صورت فصلی خواستار شدند.

در پایان برخی از تهیه کنندگان، کارگردانان و اقشار مختلف هنری نیز ضمن تقدیر و تشکر از فراهم آوردن چنین بستری برای هر دو طرف به بیان پیشنهادات، انتقادات و مطالبات خود در زمینه خدمات پلیسی پرداخته که همراهی سردار معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی کل انتظامی را در برخی زمینه ها به همراه داشته است.

امیر پروین حسینی: هرچه محدودیت ها بیشتر باشد اثر برای مخاطب باور پذیر نخواهد بود!

امیر پروین حسینی تهیه کننده سینما و تلویزیون در خصوص دیدار با سردار حاجیان معاون اجتماعی ناجا گفت:​ در اصل سردار حاجیان این جلسه را برگزار کرده بودند تا بدانند چطور می توان همکاری ها را گسترش داد و تسهیل کرد و از پیشنهادات فعالین این عرصه باخبر شوند، ما هم به عنوان نماینده تشکل خود شرکت کردیم و پیشنهاد هایی خدمت ایشان دادیم. من در جلسه قبلی پیشنهادی داده بودم و سردار حاجیان هم در حال فکر کردن روی آن است تا به مرحله اجرایی برسد. در این جلسه هم خدمت ایشان عرض کردم که باید به تهیه کننده ها و سازنده ها بیشتر تخصصی نگاه کرد، به طور مثال اگر یک تهیه کننده در ژانر پلیسی اکشن موفق بوده است مجدد با همان تهیه کننده کار کنند به این دلیل که تهیه کننده ها معمولاً در بعضی از کارها یا گونه ها موفق تر هستند و وقتی سرمایه گذاری می شود تا تهیه کننده ای با کارهای پلیسی به صورت جدی تر آشنا شود، بعد از اینکه او به اندازه کافی مهارت به دست آورد رهایش نکنند و از این متخصصین و آدم های با تجربه در همان زمینه استفاده شود.

این فیلم ساز درباره ی برنامه ریزی برای بالا بردن سطح تولیدات نمایشی در ژانر پلیسی اظهار داشت: من در جلسه عرض کردم که زندگی ما با پلیس آمیخته است. یعنی در همه زمینه ها با پلیس ارتباطات زیادی داریم. در تولیدات نمایشی هم که معمولاً بخشی از زندگی را نشان می دهند پلیس قطعا حضور دارد و اگر این اتفاق نمی افتد باید دید که مشکل کجاست و چرا تهیه کنندگان استقبال نمی کنند و روال طبیعی را کمتر دنبال می کنند. بحث اصلی در جلسه امروز این بود که چه چیز باعث می شود که حضور پلیس در کارها رو به کاهش باشد، در صورتیکه طبیعتاً و با تبعیت از زندگی واقعی باید خیلی بیشتر از این در فیلم و سریال ها حضور داشته باشند و دوستان در این جلسه در پی برداشتن موانع و تسهیل آنها بودند.

پروین حسینی درباره اینکه به چه چیزهایی برای رسیدن به یک استاندارد در تولیدات ژانر پلیسی نیاز داریم گفت: در این خصوص باید آستانه تحمل طرفین بالاتر برود. یعنی بتوانیم با پلیس شوخی کنیم و یا بتوانیم پلیس بد را نشان دهیم. دستِ سازنده ای که درست انتخاب شده را بازتر بگذارند تا بتواند از تخصص خود استفاده کند زیرا هر چه محدودیت ها بیشتر باشد، برای مخاطب باور پذیر نخواهد بود و طبیعی است که تهیه کننده ها تمایل داشته باشند که خود را وارد گرفتاری نکنند.

این تهیه کننده در پایان درباره تفاوت ما با دیگر کشور ها در فیلم های ژانر پلیسی بیان کرد: ما با تولیدات کشورهای دیگر بسیار فاصله داریم. در کشورهای دیگر سریال های پلیسی ای ساخته می شود که بسیار واقعی است چون حتی پلیس فاسد، بد و خوب نمایش داده می شود و نگرانی ای ازین بابت ندارند و در نتیجه اثر تولید شده ارتباط بهتری با بیننده برقرار می کنند. من فکر میکنم نه اینکه آنها را الگو قرار دهیم اما از موفقیت کارهای دیگران می توان استفاده کرد با وجود این که آنها هم کار ناموفق زیاد دارند اما کار های موفق هم ساخته می شود همان طور که در ایران هم کار موفق داشتیم. در این رابطه، حدود دو سال پیش ناجی هنر از من به خاطر فیلم “خجالت نکش” به دلیل نمایش یک پلیس واقعی تقدیر کرد. نمونه‌های موفق دیگری هم در کارهای ایرانی داریم که می تواند تقویت شود و پلیس هم نظرات خود را بدهد تا برای بقیه سازندگان الگو شود.

سعید ابوطالب: ناجا باید دست فیلمسازان را باز بگذارد و حمایت های مادی و معنوی از تولیدات داشته باشد!

سعید ابوطالب فیلمساز و مستند ساز در خصوص دیدار با سردار حاجیان معاون اجتماعی ناجا گفت: در واقع این جلسات هر از چند گاهی بین معاونت اجتماعی ناجا و ناجی هنر با برنامه ساز ها برگزار می شود. جناب آقای سردار حاجیان هم اولین نشستی بود که با سینما داران داشتند که با حضور اصناف مختلفی مانند سینماگران، اعضای خانه سینما، تهیه کنندگان، نمایندگان از اصناف دیگر و چند نفری از کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری برگزار شد. در این جلسه گفتگوهای حتی انتقادی هم داشتیم و اصناف فیلمسازی و سینمایی و تهیه کنندگان خواسته های خود را از نیروی انتظامی مطرح کردند و نیروی انتظامی در این راستا قول هایی داد.یکی از دستاورد های جلسات این بود که این جلسات به طور دائم و فصلی برگزار شود و کارگزار هایی تشکیل شود که موضوعات مختلف مبتلا به بین نیروی انتظامی و فیلمسازان را تامین کند.

او افزود: اما نکته‌ای که باید اضافه کنم این است که پیش از این جلسه، چند هفته پیش در یک جلسه خصوصی کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری جلسات مفصلی با سردار حاجیان و نیروی انتظامی داشتند که توافقات خوبی بین کانون و نیروی انتظامی انجام شد.نیروی انتظامی در وهله اول کانون تهیه کنندگان را به عنوان مرجع معرفی فیلمسازان به رسمیت شناختند و اگر فیلمسازی، چه مستند ساز چه داستانی، بخواهد کار کند، برای اینکه مجوز را دریافت کنند می تواند نامه کانون تهیه کنندگان را ارائه دهد ؛ ضمن اینکه ناجا برای ساخت کارهای پلیسی امکاناتی را در اختیار کانون قرار می دهد و تهیه کنندگان می توانند از این امکانات استفاده کنند البته سردار حاجیان قول دادند که جشنواره فیلم پلیس که چند سالی است برگزار نمی شود دوباره برگزار شود و تعاملی که مدتی است قطع شده، دوباره از سر گرفته شود.

این فیلمساز درباره ی برنامه ریزی برای بالا بردن سطح تولیدات نمایشی در ژانر پلیسی اظهار داشت: نکته ای که من مطرح کردم این بود که بین فیلمی که پلیس در آن دیده می شود و فیلمی در موضوع پلیسی است، تفاوت وجود دارد و پیشنهاد من این بود که نیروی انتظامی اجازه دهد که فیلمسازان در حوزه ساخت سریال ها و مجموعه هایی از کارهای سینمایی با موضوع پلیس که جزء ژانرهای مورد علاقه مردم در تمام دنیا است ورود پیدا کنند چون این مسئله متاسفانه در کشور ما با سختگیری هایی روبه رو است.

او تصریح کرد: در این خصوص پلیس باید سعه صدری از خود نشان دهد به این دلیل که در تمام دنیا وقتی فیلمی درباره پلیس ساخته می شود، هم پلیس خوب وجود دارد هم پلیس بد چون این ذات شکل گیری یک درام است و ما مجبوریم در یک فیلم داستانی پلیس خوب و پلیس بد داشته باشیم بنابراین نباید پلیسان از این جهت دلخور شوند و با فیلمسازان برخورد صنفی داشته باشند و به ما اجازه ورود ندهد. سردار حاجیان هم از این طرح استقبال کردند و گفتند در کار گروه های مشترکی که ایجاد می شود امکانات می دهند و از فیلمساز هایی که می خواهند در موضوع پلیس فیلم بسازند حمایت می کنند و همچنین طبیعتاً ناجا هم انتظار داشت که فیلمسازان ملاحظاتی داشته باشند و فیلم هایی که در موضوع پلیس ایرانی ساخته می شود با توجه به اینکه پلیس های ایرانی تفاوت ساختاری با پلیس های اروپایی دارند دیالوگ ها درست باشد و ساختار پلیس دقیق تعریف شود و اشتباهاتی از این دست نباشد تا موجب دلخوری کارمندان شریف پلیس نشود.

سعید ابوطالب در پایان درباره تفاوت ما با دیگر کشور ها در فیلم های ژانر پلیسی بیان کرد: اگر چه فیلم پلیسی در ایران کم ساخته می شود اما فاصله ما در ژانر پلیسی ، مخصوصاً در این اواخر که فیلمهای خوبی هم در سینما و هم در تلویزیون ساخته شد، نشان داده شده است که در این ژانر کارهای موفق هم داریم و اگر سعه صدر و حمایت از طرف نیروی انتظامی وجود داشته باشد بهتر هم می شود. در همه جای دنیا فیلم هایی که ساخته می شود دستگاه‌های حکومتیشان هم معنوی و هم مادی از آن ها حمایت می کنند به این دلیل که به هر حال فیلم های پلیسی فیلم های پرهزینه ای هستند و با فیلم هایی که ژانر اجتماعی دارند تفاوت دارد. فیلم های پلیسی پر از اکشن است و امکانات زیادی می خواهد. از دیگر پیشنهاداتم این بود که فیلم های پلیسی تولید کنیم که در تراز بین‌المللی قابل رقابت باشد و اجازه دهند که فیلمهای ساخته شود که ارتباط پلیس با پلیس بین الملل و گستره ای از فعالیت های پلیس در آن دیده شود. تصور من این است که پتانسیلش را داریم اما لازمه ی آن حمایت مادی و معنوی ناجا است.

منبع: برنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.